Vrijwilligers van de club!
Ruud Andriessen, een man met een passie voor voetbal en een hart voor de club.

Een club als Gouderak kan niet zonder vrijwilligers. Vrijwilligers kennen wij op vele verschillende vlakken. Vandaag staan we stil bij onze welbekende vrijwillige scheidsrechter Ruud Andriessen.

Ruud Andriessen is inmiddels 56 jaar en heeft zelf vanaf zijn 17e jaar met veel passie en plezier in het eerste elftal van v.v. Gouderak gespeeld. Na een klein uitstapje van 2 jaar naar Ona keerde hij toch snel weer terug op het oude vertrouwde nest van Gouderak. Ruud speelde als speler lang als rechtsbuiten, maar met de komst van trainer Piet de Jong en in overleg met Jan Vleggeert werd zijn vaste basisplaats al snel het middenveld. Een mooi hoogtepunt in deze periode was de kampioenswedstrijd in april 1993 welke werd behaald in een wedstrijd tegen Nicolaas Boys. Op de foto zie je een blije Ruud die de 2-2 scoorde in deze kampioenswedstrijd.

Helaas moest Ruud op zijn 34e in verband met een ernstige blessure stoppen met voetballen. Maar Ruud wilde graag bezig blijven en is toen al snel training gaan geven bij de F- en E-tjes van de club. Later heeft hij dit uitgebreid door ook coach te worden, maar ook keeperstrainer schreef hij er op zijn lijstje bij. In die tijd floot Ruud al regelmatig een wedstrijdje, maar toen zijn zoon op 18 jarige leeftijd stopte met voetballen ging Ruud zich echt actief inzetten als scheidsrechter voor de club.  Als trainer, coach en later dus scheidsrechter kon hij toch bijdragen aan de sport waar hij zo van houdt.

Als vrijwillige scheidsrechter bij de voetbalvereniging Gouderak, heeft Ruud al vele wedstrijden gefloten. Het leuke aan scheidsrechter zijn vind Ruud dat je lekker in beweging blijft, sociale contacten hebt en je de leiding in een wedstrijd hebt. Het allerbelangrijkste vind Ruud dat er wederzijds respect is. Als scheidsrechter bepaal jij voor een groot deel of een wedstrijd goed verloopt, maar wederzijds respect is hierbij van cruciaal belang. Door sportief te fluiten probeert Ruud een wedstrijd in goede banen te leiden. Natuurlijk neem ik ook wel eens een beslissing waarvan ik achteraf denk, dat is niet zo handig geweest. Maar ik ben ook maar een mens en het is in mijn rol essentieel dat je altijd achter je beslissing blijft staan.

De reden waarom Ruud graag bij Gouderak fluit is omdat iedereen erbij betrokken is. Bij Gouderak ligt echt mijn hart en het is er natuurlijk ook na de wedstrijden gezellig. Als scheidsrechter voel ik mij gewaardeerd en gerespecteerd bij de club. Dat iedereen elkaar kent is dan ook misschien het enige nadeel aan altijd bij dezelfde club fluiten. Je ziet elke week dezelfde spelers terug op het veld en kent elkaar inmiddels door en door.

Wat Ruud de laatste jaren wel ziet is een toename van agressie en opstootjes op het veld. Hij hoopt dat deze trend snel wordt teruggedrongen en dat het wederzijds respect blijft om een wedstrijd voor iedereen leuk te maken. Dit geldt niet alleen voor spelers en scheidsrechters, maar ook voor coaches langs de kant van het veld. Er wordt vaak naar spelers gekeken, maar vaak hebben coaches geen idee wat de invloed van hun rol is op reacties van spelers in het veld.

Als ervaren scheidsrechter moedigt Ruud jonge jongens en meiden aan om het fluiten van wedstrijden echt eens te proberen. Het is een leuke en leerzame ervaring die kan bijdragen aan hun ontwikkeling op sportief en sociaal vlak. De tip die Ruud aan jongens en meiden mee wil geven is om gewoon eens een keer een wedstrijd te gaan kijken en je niet op het spel, maar op de scheidsrechter te focussen hoe die een wedstrijd leidt.

Hoe lang we Ruud nog terug zien op het veld? Zolang het fluiten van wedstrijden nog steeds zo leuk is als hij het nu vindt, heeft Ruud geen plannen om te stoppen. Hij blijft voorlopig nog met passie en toewijding zijn rol als scheidsrechter vervullen bij zijn favoriete club Gouderak en hier zijn wij meer dan blij mee! Ruud bedankt voor jouw inzet voor onze club!

Geen commentaar gevonden

Voeg commentaar toe