Clubhistorie

Het ontstaan

Het ontstaan van onze vereniging dateert uit 1927. Het was de toen in Gouderak woonachtige, maar uit België afkomstige Jef Cleiren welke samen met veldwachter Human onze voetbalvereniging oprichtte. Nu bijna 95 jaar later is Gouderak nog steeds een gezonde vereniging. Er word gespeeld op onze accommodatie aan de Kattendijk 164 te Gouderak. Onze accommodatie ligt ruim 2 km buiten de dorpskern en midden in het groene hart van de Krimpenerwaard. Gouderak is een dorp langs de Hollandse IJssel met c.a. 2500 inwoners. Niet alle leden komen uit Gouderak. +/- 1.5 km verder richting Ouderkerk liggen de buurtschappen Lageweg en de IJssellaan (spreeuwenhoek). Hier komen ook een aantal leden van onze vereniging vandaan.

Onze accommodatie

Onze accommodatie bestaat uit één hoofdveld met ouderwets gras en een kunstgras trainingsveld. De beiden velden zijn voorzien van uitstekende veldverlichting en een mooie kantine, welke samen met de 4 kleedkamers in 1980 werden opgebouwd. In 2018 zijn onze kleedkamer welke eigendom zijn van de gemeente helemaal gerenoveerd waardoor ze weer tip top in orde zijn.
Ook de kantine is in die jaren met nieuw schilderwerk gemoderniseerd. Op ons éne veld moeten wekelijks veel wedstrijden worden gespeeld want onze vereniging heeft thans zo’n 230 leden. Sinds het seizoen 2018/2019 speelt Gouderak op de zaterdag. Voor die tijd speelde de senioren van VV Gouderak altijd op de zondag. Op zaterdag wordt met 3 heren senioren en 1 dames team gespeeld. Daarnaast zijn er op de zaterdag een 5-tal jeugdteams actief en hebben we ook kabouters en ukken op onze vereniging. Op de zondag speelt er nog 1 team die uitkomt in de zondag competitie. Verder heeft onze vereniging op de donderdag avonden regelmatig het 7-7 40+ team welke hun wedstrijden spelen. De dames van de v.v. Gouderak zijn, sinds de oprichting van het dames voetbal in 1970 bijna onafgebroken actief geweest in competitieverband.

Prestaties en visie

Prestatief speelde ons eerste elftal voornamelijk in afdeling Gouda, (thans West II) Hoogtepunt was het seizoen 1994-1995 toen via de nacompetitie de 3e klasse werd behaald. Jammer genoeg duurde dit slechts 1 jaar. Een kampioenschap naar de 4e klasse is een aantal keren voorgekomen. Vanaf 1957 speelde men 11 jaar in de 4e klasse, waarna weer degradatie in 1968 volgde. Voor een volgend kampioenschap moest men wachten tot 1993. Degradatie naar de 5e klasse volgende toen in 1998. Het laatst behaalde kampioenschap naar de 4e klasse was in 2007.  In 2021 degradeerde het eerste elftal voor de laatste keer naar de 5e klasse. Hier speelt ons 1e elftal op dit moment nog steeds. Wellicht kunnen we ergens de komende jaren weer een kampioenschap of promotie tegemoet zien.

De prestaties zijn belangrijk, maar in onze vereniging draait daar niet alles om. Alle leden van de vereniging moeten het naar de zin hebben waarbij vooral ook sportiviteit een vereiste is. Het sociale aspect is heel belangrijk en gelukkig is de 3e helft daarom ook goed verzorgd in Gouderak. Om onze vereniging goed georganiseerd te houden en ons park schoon en netjes zijn we ook afhankelijk van vrijwilligers. Vrijwilligers heb je nooit genoeg, maar gelukkig kan de VV Gouderak putten uit een grote schare vrijwilligers die er gezamenlijk voor zorgen dat onze accommodatie er altijd keurig bij ligt, de kleedkamers schoon zijn en u altijd terecht kunt voor een hapje en een drankje. Het moge duidelijk zijn dat wij hier als vereniging zeer trots op zijn, want deze vrijwilligers maken de vereniging. Zonder vrijwilligers zouden wij niet kunnen bestaan. Nieuwe vrijwilligers zijn natuurlijk altijd van harte welkom. U bezit altijd een kwaliteit die wij goed kunnen gebruiken. Wij hopen nog vele jaren mooie dingen mee te mogen maken met en binnen onze vereniging.