Al sinds 1981 is Saskia Bennema een trouw lid van voetbalvereniging Gouderak. Vanaf dat jaar heeft ze altijd met volle toewijding voor haar club gespeeld. Saskia staat bekend als een geduchte tegenstander, met haar snelheid en behendigheid op het veld. Iedereen die ooit tegen Saskia heeft gevoetbald, kan zich haar nog levendig herinneren. In 2017 nam ze afscheid als speler en ging ze zich nog actiever inzetten als leider en trainer van verschillende teams binnen de vereniging.

Voor Saskia is voetbal het mooiste spel ter wereld. Ze geniet van de teamdynamiek en de gezelligheid die bij de sport komt kijken. Als gevraagd wordt waarom ze altijd bij Gouderak is gebleven, antwoordt ze simpelweg: "Gouderak is gewoon mijn clubje." Haar loyaliteit aan de vereniging heeft haar er altijd van weerhouden om elders te gaan voetballen, ondanks aanbiedingen die er in haar voetbaljaren echt wel zijn geweest. Als trainer heeft ze jaren geleden van Ron Signer de kans gehad om zich gedurende 4 jaar verder te ontwikkelen tijdens het trainen van de meisjes van Moordrecht. Van hem als trainer heb ik zoveel geleerd.

Saskia is verheugd over de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal in de afgelopen jaren. Tot tien jaar geleden werden meiden die voetbalden nog wel eens als lachertje gezien, maar nu is vrouwenvoetbal de snelst groeiende sport in Nederland en wordt het eindelijk serieus genomen. Ook in de regio, ziet ze gelukkig weer heel veel vrouwen- en meidenteams die actief zijn. Dit stemt haar als voetbalvrouw zeer positief.

Met betrekking tot de dames van Gouderak meldt Saskia dat ze op weg zijn naar hun 55-jarig bestaan en daarmee samen met Donk nog steeds de langst bestaande damesafdeling in de regio zijn. Dit is een unieke prestatie waar ze trots op is. Het afgelopen seizoen eindigden de dames van Gouderak in de middenmoot. Met voldoende dames op papier, was het toch elke week weer hard werken om genoeg speelsters op het veld te hebben staan. Nieuwe dames in alle leeftijdscategorieën zijn dan ook van harte welkom om volgend seizoen gezellig aan te sluiten bij de dames van Gouderak.

Opvallend is dat de leden van het damesteam van Gouderak uit alle windstreken komen. Saskia legt uit dat dit vaak gebeurt via mond-tot-mondreclame. Mensen die al bij Gouderak spelen, brengen hun vrienden en kennissen mee naar de club. Daarnaast draagt de goede sfeer binnen de damestak bij aan de aantrekkingskracht. Gouderak streeft niet naar het allerhoogste niveau, maar richt zich vooral op plezier, een lekker potje voetbal en gezelligheid. Saskia nodigt iedereen die het spelletje leuk vindt en sfeer belangrijk vindt dan ook uit om volgend seizoen gewoon een keer mee te komen trainen bij Gouderak.

Saskia Bennema is een voorbeeld van de vele toegewijde vrijwilligers van v.v. Gouderak. Haar brede betrokkenheid bij verschillende activiteiten binnen de vereniging getuigt van haar enorme inzet en passie voor het spelletje. Met een indrukwekkend lijstje van betrokkenheid bij verschillende activiteiten binnen de vereniging is Saskia een schoolvoorbeeld van iemand die zich al jarenlang inzet voor de bloei en het succes van de club.

Van de activiteitencommissie tot schoonmaak, keuken, bar, trainer, leider en nu zelfs als jeugdcommissielid, Saskia heeft al veel verschillende dingen gedaan binnen v.v. Gouderak. Maar ondanks haar uitgebreide lijstje koestert ze stiekem nog een ambitie die ze in de toekomst graag nog eens waar zou willen maken - assistent-trainer van een eerste heren elftal worden. Het zou echt leuk zijn als deze droom ooit nog eens uitkomt.

Het vrijwilligerswerk bij v.v. Gouderak vraagt behoorlijk veel van haar vrije tijd, maar wat houdt Saskia gemotiveerd om vijf dagen per week op dat voetbalveld te staan? Voor Saskia draait het allemaal om het spelletje zelf en het bijdragen aan de ontwikkeling van jongens en meiden van verschillende leeftijden. De interactie met de spelers en speelsters houdt haar jong, en ze geniet van elke leeftijdsgroep waarmee ze heeft gewerkt. Het vooruitzicht dat haar kleinzoon binnenkort gaat meetrainen is iets waar ze natuurlijk ook heel erg naar uitkijkt.

Voor iemand die twijfelt om de stap te zetten om iets voor de vereniging te gaan doen, heeft Saskia een duidelijke boodschap. Het helpen van de club met vrijwilligerswerk is van onschatbare waarde. Een vereniging kan niet zonder vrijwilligers functioneren. Of het nu gaat om trainers, leiders, commissieleden, of simpelweg het draaien van bardiensten en keukendiensten, elke vorm van hulp is essentieel voor het voortbestaan en de bloei van v.v. Gouderak. Door een steentje bij te dragen krijg je niet alleen energie, maar het brengt ook veel gezelligheid met zich mee.

Dan rest natuurlijk nog de vraag over haar achternaam. Is het nou Saskia Bennema of Saskia van den Oever? Saskia bekent dat wanneer voetbal in het spel komt, ze zich nog steeds een beetje een Bennema voelt. Maar ze draagt de naam van den Oever ook zeker met trots.
Stoppen is voor Saskia absoluut geen optie. Het idee alleen al maakt haar doodongelukkig. Zolang ze nog zoveel plezier uit haar inzet haalt, blijft ze vol energie doorgaan voor “haar clubje”.

Geen commentaar gevonden

Voeg commentaar toe